Friday, April 4, 2008

MESIN KAPSUL NANO

Salam,
Bayangkan anda menaiki sebuah kapsul nano yang berupaya mengembara ke dalam sesuatu objek termasuk organisma hidup. Kecilnya kapsul tersebut boleh digambarkan sebagai sebesar sebuah molekul. Bayangkan apakah gambaran yang anda akan lihat sekiranya mesin kapsul nano tersebut berbergerak menembusi organisma.

Dari jauh kelihatan organisma yang dihampiri persis seperti sebuah objek yang amat besar. Kiasannya adalah seperti kapal angkasa bergerak menghampiri Planet Marikh. Apa yang hebatnya oleh kerana kapsul ini begitu kecil berbanding dengan objek yang bakal ditembusinya maka anda sebagai pemandunya akan melihat bahawa objek di hadapan anda bukanlah objek yang legap tetapi objek yang berongga. Rongga yang dimaksudkan itu sungguh besar. Anda akan melihat ruang lebih luas berbanding isikandungan fizikal objek berkenaan.

Sebenarnya mesin kapsul nano ini boleh menunjukkan bahawa objek fizikal yang dilihat padu sebenarnya mengandungi lebih banyak ruang daripada isikandungan fizikalnya. Kita dapat bayangkan simboliknya objek bumi kita yang mengorbit matahari di dalam "ruang" yang begitu luas yang dinamakan 'langit'. Apakah bumi ini juga merupakan 'mesin nano' yang sentiasa bertawaf mengelilingi matahari. Jika begitu persoalannya apakah bentuk objek besar yang sedang meliputi segala ruang yang dapat kita kesan?

sysalq

No comments: