Sunday, July 20, 2008

KESERENTAKAN dalam KESIAPSIAGAAN ALAM


Kadangkala kesibukan kita menelusuri hidup ini menyebabkan kita alpa kepada perkara yang mudah-mudah. Pemerhatian kita kepada perkara 'enteng' menjadi begitu selamba sehingga ketahap tidak perasan kepada perkara demikian. Ambil saja contoh tentang perkara kesiapsiagaan dan keserentakan alam. Huh mungkin anih bunyi istilahnya...namun setakat ini istilah berkenaan rasanya menepati apa yang hendak diperkatakan di sini.

Kita biasa mendengar tentang teori proses kejadian manusia yang di bawa oleh Darwin. Teori berkenaan secara bersungguh-sungguh telah mengaitkan bahawa kemungkinan besar manusia seperti kita ini pada dahulunya adalah berasal-usulkan daripada monyet. Keseriusan premis tersebut dinyatakan dalam pelbagai pernyataan termasuk di dalam bentuk grafik dan model proses perubahan fizikal monyet berubah sehingga menjadi manusia secara berperingkat-peringkat (evolusi).

Istilah "evolusi" amat berkaitan dengan perubahan secara perlahan-lahan atau beransur. Suatu elemen lain yang di kaitkan dengan teori ini ialah unsur "ketidaksengajaan" di dalam perubahan tersebut. Ini bermakna perubahan berkenaan tidak dirancang dan berlaku secara kebetulan. Makanya kalaulah secara kebetulan monyet berkenaan menjadi manusia maka sudah tentulah tiada siapa yang merancangnya. Fahaman begini sudah tentu tidak mempercayai persoalan taqdir. Apabila taqdir berkait rapat dengan kepercayaan dan kekuasaan Tuhan, maka kelihatan teori ini tidak beriringan dengan fitrah ROH itu sendiri (rujuk posting terdahulu).

Paling mudah untuk menyangkal dakwaan Teori (hanya teori) Darwin ialah persoalaan Keserentakan dan Kesiapsiagaan Alam di dalam banyak perkara. Lihatlah umpamanya sebelum sesuatu pohon menghasilkan buah maka bunga akan terhasil terlebih dahulu dan begitulah pada kebanyakan pokok lain. Di sini tumbuhan pun "tahu dan akur" untuk mempersediakan diri terlebih dahulu (siapsiaga) dan secara serentak (seluruh) alam seolah-olah telah diajarkan terlebih dahulu. Selain dari itu cuba kita kaji tentang kromosom dan DNA (rujuk posting terdahulu) pada setiap kehidupan yang mengandungi kod-kod atau "masterplan" malah "futureplan" bagi setiap kehidupan berkenaan! Bayangkan, semasa kita masih di dalam bentuk zigot (satu sel) segala sifat kita apabila dewasa telah "termaktub" di dalam kromosom dan DNA? Tidakkah itu suatu gambaran tentanng kesiapsiagaan dan kerentakan di dalam perancangan dan TAQDIR? Jika tertaqdirkan maka siapa yang mentaqdirkan?

Fikirkanlah.

No comments: