Saturday, March 29, 2008

HAD DIRI YANG MENCETUSKAN ILUSI...


Semalam beberapa orang rakanku menyatakan bahawa mereka telah mengalirkan airmata kesedihan apabila menonton sebuah drama 'sedih' melalui TV. Airmata mengalir kerana mereka telah tenggelam di dalam situasi yang telah dicetuskan oleh kotak hitam yang dinamakan TV.

Aku menganalisa fenomena di atas sebagai ilusi yang timbul daripada had fizikal diri kita. Pancaran skrin TV hanyalah setitik cahaya yang berkelip berlarian dari atas ke bawah skrin melalui 625 garisan berulanga dengan kepantasan 25 ulangan sesaat. Seolah-olah cahaya tersebut menjadi pensil yang melukiskan foto-foto kaku satu demi satu dan foto berkenaan terus sentiasa diganti dengan kelajuan 25 keping sesaat mengikut urutan.

Mata kita gagal untuk mengesan fenomena perubahan kepingan foto sepantas TV. Akibat dari had tersebut maka minda ber ilusi sebagai 'melihat' suatu rentetan peristiwa yang mempunyai nilai-nilai dan impak emosi. Para penonton tenggelam dalam emosi masing-masing sedangkan hakikatnya ia hanyalah setitik cahaya yang berkelip-kelip yang berlari pantas.

Renungkanlah...apakah semua objek yang kita lihat ini tergolong dari ilusi?

No comments: